Publications 2017
Livres
-
Gingras, Y. (2017). Социология науки. Moscou : Higher School of Economics Publishing House.
-
Kamanzi, P.C., Goastellec, G. et Picard, F. (dir.). (2017). L'envers du décor. Massification de l'enseignement supérieur et justice sociale. Québec : Presses de l'Université du Québec.
-
Trudel, J.-L. (2017). Petit guide de la science-fiction au Québec. Lévis : Alire.
-
Talin, K. (2017). Les valeurs de la société distincte. Une comparaison Québec-Canada. Québec : Presses de l'Université Laval.
-
Laerke, M., Leduc, C. et Rabouin, D. (dir.). (2017). Leibniz. Lectures et commentaires. Paris : Vrin.
Articles de revues scientifiques
-
Moulin, S., Verdier, E., Doray, P., Prévost, J.G. (2017). Quantification du décrochage scolaire au Québec et en France : effets de perspective et jeux d’échelle. Sociologie et société, 49(2), 299-325.
-
Paul-Hus, A., Mongeon, P., Sainte-Marie, M. et Larivière, V. (2017). The sum of it all: Revealing collaboration patterns by combining authorship and acknowledgements. Journal of Infometrics, 11(1), 80-87.
-
Montpetit, E. et Lachapelle, E. (2017). New environmental technology uptake and bias toward the status quo: The case of phytoremediation. Environmental Technology & Innovation, 7, 102-109.
-
Archambault, A., Mongeon, P. et Larivière, V. (2017). On the effects of the reunification on German researchers’ publication patterns. Scientometrics, 111(1), 337-347.
-
Jones, S. et Latzko-Toth, G. (2017). Out from the PLATO cave: uncovering the pre-Internet history of social computing. Internet Histories : Digital Technology, Culture and Society, 1-2(1), 60-69.
-
Haskell, N., Veilleux, S. et Béliveau, D. (2017). Functionnal and Contextual Dimensions of INVs’ Alliance Partner Selection. Journal of International Entrepreneurship, 14(4), 483-512.
-
Bégin-Caouette, O., Schmidt, E.K. et Field, C.C. (2017). The perceived impact of four funding streams on academic research production in Nordic countries: the perspectives of system actors. Science and Public Policy, 44(6), 789-801.
-
Dussault, A.C. et Bouchard, F. (2017). A persistence enhancing propensity account of ecological function to explain ecosystem evolution. Synthese, 194(4), 1115-1145.
-
Montpetit, É. et Lachapelle, E. (2017). Policy learning, motivated scepticism, and the politics of shale gas development in British Columbia and Quebec. Policy and Society, 36(2), 195-214.
-
Burns, K., Levin, A., Fowler, E., Butcher, L., Turcotte, M., Makarchuk, M., Macaluso, B., Larivière, V. et Sherman, P. (2017). The KRESCENT Program (2005-2015): An Evaluation of the State of Kidney Research Training in Canada. Canadian Journal of Kidney Health and Disease, 4, 1-9.
-
Bélanger, S., Veilleux, S. et Tremblay, M. (2017). A Conceptual Framework on the Role of Creativity in Sustaining Continuous Innovation in New Product Development. International Journal of Product Development, 21(2/3), 190-211.
-
Doray, P. et Manifet, C. (2017). La professionnalisation des universités par la formation continue des adultes : une comparaison Québec-France. Formation emploi, 138(2), 139-163.
-
Düppe, T. (2017). The generation of the GDR. Economists at the Humboldt University of Berlin caught between loyalty and relevance. History of the Human Sciences, 20(3), 50-85.
-
Mongeon, P., Smith, E., Joyal B. et Larivière, V. (2017). The Rise of the Middle Author: Investigating Collaboration and Division of Labor in Biomedical Research using Partial Alphabetical Authorship. bioRxiv.
-
Klein, A. (2017). Le mythe des deux solitudes. Des relations entre les psychiatres francophones et anglophones dans le Montréal des années 1950. Bulletin canadien d'histoire de la médecine, 34(1), 1-26.
-
Sugimoto, C.R., Robinson-Garcia, N., Murray, D.S., Yegros-Yegros, A., Costas, R. et Larivière, V. (2017). Scientists have most impact when they're free to move. Nature, 550(7674), 29-31.
-
Nane, G.F., Larivière, V. et Costas, R. (2017). Predicting the age of researchers using bibliometric data. Journal of Informetrics, 11(3), 713-729.
-
Sugimoto, C.R., Work, S., Larivière, V. et Haustein, S. (2017). Scholarly use of social media and altmetrics: a review of the literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2037–2062.
-
Castro Colina, L. et Montpetit, É. (2017). The Role of Scientific Excellence in the Changing Meaning of Maize in Mexico. Review of Policy Research, 35(1), 12-30.
-
Dias da Silva, P. et Heaton, L. (2017). Fostering digital and scientific literacy: Learning through practice. First Monday, 22(6).
-
Guay, A. et Pradeu, T. (2017). Right out of the box: how to situate metaphysics of science in relation to other metaphysical approaches. Synthese, 1-20.
-
Wannyn, W. (2017). Le marketing du Neuromarketing : Enjeux académiques d’un domaine de recherche controversé. Social Science Information, 56(4), 619-639.
-
Doray, P., Groleau, A. et Lessard, C. (2017). Le paradoxe du développement de la sociologie de l’éducation au Québec. Éducation et sociétés, 40(2), 145-166.
-
Claveau, F. et Grenier, O. (2017). The Variety-of-Evidence Thesis: A Bayesian Exploration of its Surprising Failures. Synthese, 196(8), 3001-3028.
-
Ardourel, V. et Guay, A. (2017). Why is the transference theory of causation insufficient? The challenge of the Aharonov-Bohm effect. Studies in History and Philosophy of Modern Physics, 63, 12-23.
-
Moulin, S. (2017). Une nouvelle génération d’inégalités dans les parcours de vie? Tensions sociales et genrées. Jeunes et société, 2(2), 23-49.
-
Gingras, Y. et Khelfaoui, M. (2017). Assessing the effect of the United States' citation advantage on the other countries' scientific impact as measured in the Web of Science (WoS) database. Scientometrics, 114(2), 517-532.
-
Larregue, J. (2017). Conservative Apostles of Objectivity and the Myth of a ''Liberal Bias'' in Science. The American Sociologist. 49(2), 312-327.
-
Sainte-Marie, M., Gauvin, J.-F. et Larivière, V. (2017). Les collections muséales au service de la science. Une analyse de la Collection of Historical Scientific Instruments de l'université Harvard. Document numérique, 20(2-3), 137-158.
-
Larregue, J. (2017). The long hard road to the doability of interdisciplinary research projects: the case of biosocial criminology. New Genetics and Society, 37(1), 21-43.
-
Maria Gloria da Silva, S., Kamanzi, P.C. (2017). Evasão escolar no Ensino Secundário em Quebec (Canadá). Cadernoscenpec pesquisa e açao educacional, 7(2), 28-59.
-
Moulin, S., Verdier, E., Doray, P., Prévost, J.G. (2017). Quantification du décrochage scolaire au Québec et en France : effets de perspective et jeux d’échelle. Sociologie et société, PUM 49(2), 299-325.
Chapitres de livres
-
Latzko-Toth, G. (2017). The socialization of early Internet bots: IRC and the ecology of human-robot interactions online. Dans R. Gehl et M. Bakardjieva (dir.), Socialbots and their Friends: Digital media and the automation of sociality (p. 47-68) Abingdon-on-Thames : Routledge.
-
Latzko-Toth, G., Bonneau, C. et Millette, M. (2017). Small data, thick data: Thickening strategies for trace-based social media research. Dans A. Quan-Haase et L. Sloan (dir.), The SAGE Handbook of Social Media Research Methods (199-214). Thousand Oaks: SAGE.
-
Gingras, Y. (2017). Qu’est-ce qu’une science ?. Dans M. Siberstein (dir.), Qu'est-ce que la science… pour vous ? 50 scientifiques et philosophes répondent (p. 119-124). Paris : Éditions Matériologiques.
-
Doray, P., Lefebvre-Dugré, A., Delavictoire, Q., Moulin S. et Prévost, J.-G. (2017). Une reconfiguration du travail statistique : institutionnalisation et appropriation des statistiques en éducation. Dans M. Mespoulet (dir.), Quantifier les territoires (109-122). Rennes: Presses universitaires de Rennes.
-
Thoër, C. et Millerand, F. (2017). Faut-il s’inquiéter de la progression de l’écoute de vidéos sur Internet? Des jeunes racontent… Dans J.A. Suissa (dir.), Sommes-nous trop branchés ? La cyberdépendance (p. 83-111). Québec : Presses de l’Université du Québec.
-
Jodoin, L. (2017). Comment définir la science ?. Dans M. Siberstein (dir.), Qu’est-ce que la science… pour vous ? 50 scientifiques et philosophes répondent (p. 139-144). Paris : Éditions Matériologiques.
-
Veilleux, S. (2017). L’entrepreneuriat international : origines et perspectives. Dans J. St-Pierre et F. Labelle (dir.), Les PME : d’hier à demain (p. 443-483). Québec : Presses de l’Université du Québec.
-
Bégin-Caouette, O. (2017). Meeting the Challenges of Globalization while Preserving Institutional Singularity: The Case of Quebec CEGEPs. Dans R. Latiner Raby et E.J. Valeau (dir.), Handbook of Comparative Studies on Community Colleges and Global Counterparts (p. 1-16). Bâle: Springer.
Chroniques
-
Larivière, V. (2017, 17 octobre). L'édition savante à l’ère numérique: de quelques transformations et de ce qui pourrait advenir. Salons.
-
Costas, R., Yegros, A., Larivière, V., Sugimoto, C.R., Robinson-Garcia, N. et Murray, D.S. (2017, 5 octobre). The global scientific brain: Policy implications of barriers to scientific mobility. CWTS Blog.
-
Larivière, V. et Sugimoto, C.R. (2017, 5 septembre). Citée, la recherche?. Découvrir, chronique Les mesures de la recherche.
-
Larivière, V. (2017, 18 mai). La recherche québécoise : mesurer l'étendue du retard. Découvrir, chronique Les mesures de la recherche.
-
Larivière, V. et Sugimoto, C.R. (2017, 20 mars). La fin du fossé de ''genre'' en recherche? Si seulement c'était vrai... Découvrir, chronique Les mesures de la recherche.
-
Paul-Hus, A. et Larivière, V. (2017, 11 janvier). Individuelles les sciences sociales? Et si on comptait les « remerciés »?. Découvrir, chronique Les mesures de la recherche.
Notes de recherche et rapports
-
Geffers, J., Beaudry, C. et al. (2017). Global State of Young Scientists (GloSYS) in ASEAN. Creativity and Innovation of Young Scientists in ASEAN. Halle: Global Young Academy.
-
Blum, G., de Blois, M. et Tadjine, N. (2017). L’impression 3D: de l’émerveillement technique aux enjeux organisationnels, économiques et sociétaux. Québec: École de design de l'Université Laval.
-
Montpetit, É., Lachapelle, É. et Kiss, S. (2017). Does Canadian Federalism Amplify Policy Disagreements? Values, Regions and Policy Preferences. Montréal: Institute for Research on Public Policy.
Actes de congrès avec comité de lecture