Publications 2023
Books
Peer-reviewed articles
-
Larregue, J. et Nielsen, M. W. (2023). Knowledge hierarchies and gender disparities in social science funding. Sociology, 00380385231163071.
-
Brahimi, M. A. (2023). Le marché de la réforme islamique. Actes de la recherche en sciences sociales, N° 246-247(1), 30-53.
-
Legusov, O., Jafar, H. et Bégin-Caouette, O. (2023). International Students at Canadian Community Colleges. Journal of International Students, 13(3).
-
Malaterre, C. et Léonard, M. (2023). Charting the territories of epistemic concepts in the practice of science: A text-mining approach. The British Journal for the Philosophy of Science.
-
Malaterre, C., Javaux, E. J. et López-García, P. (2023). Misconceptions in science. Perspectives on Science.
-
Khelfaoui, M. (2023). US nonproliferation policies and Canada's medical-isotope industry: a case study in nuclear ambivalence. The Nonproliferation Review.
-
Beaulieu-Guay, L.-R., Costa, M. A. et Montpetit, É. (2023). Policy change and information search: a test of the politics of information using regulatory data. Policy Sciences.
-
Dussault, A. C. (2022). A clarification on the Boorse–Wakefield debate about health: is the theoretical/therapeutic distinction dispensable? Analysis, (anac046).
-
Lefebvre, M.-E., Maltais, E., Bégin-Caouette, O., Jones, G. A., Stephenson, G. K. et Metcalfe, A. S. (2023). La Correspondance entre des caractéristiques sociodémographiques de professeur·e·s universitaires canadiens sur la collaboration et la coécriture de publications avec des collègues internationaux. Comparative and International Education, 51(2), 127-140.
-
Beaudry, C., Prozesky, H., St-Pierre, C. et Mirnezami, S. R. (2023). Factors that affect scientific publication in Africa-A gender perspective. Front Res Metr Anal, 8, 1040823.
-
Bégin-Caouette, O., Hazoume, O. F. et Berthiaume, D. (2023). Démocratiser l’accès à une expérience internationale à l’aide du numérique. Pédagogie Collégiale, 36(2), 50-60.
-
Pavlinova, P., Lambert, C. N., Malaterre, C. et Nghe, P. (2023). Abiogenesis through gradual evolution of autocatalysis into template-based replication. FEBS Lett, 597(3), 344-379.
-
Moulin, S. (2023). Cultural and outdoor activities in Canada: Who does what? Can Rev Sociol, 60(1), 53-68.
-
Mang-Benza, C., Jodoin, L., Onibon Doubogan, Y., Gaye, I. et Kola, E. (2023). Making energy justice work for women in rural sub-Saharan Africa: A qualitative diagnostic from Benin, Senegal, and Togo. Energy Policy, 173, 2022.113345.
-
Ouimet, M., Beaumier, M., Cloutier, A., Côté, A., Montigny, É., Gélineau, F., Jacob, S. et Ratté, S. (2023). Use of research evidence in legislatures: a systematic review. Evidence & Policy, 1-18.
Book chapters
-
Pelletier, R. (2023). Louis-Edmond Hamelin : Le Nord, le Québec et les mots. Dans Claude Corbo et S. Montreuil (dir.), Faire connaissance : 100 ans de sciences en français (p. 88-91). Montréal: Acfas, Éditions Cardinal.
-
Klein, A. (2023). Charlotte Tassé : la voix des gardes-malades candiennes-françaises. Dans Claude Corbo et S. Montreuil (dir.), Faire Connaissance : 100 ans de sciences en français (p. 58-61). Montréal : Acfas, Éditions Cardinal.
-
Klein, A. (2023). Mettre l’histoire au service de la profession. Charlotte Tassé (1893-1974) et la construction de la généalogie des gardes-malades canadiennes-françaises. Dans L. Bienvenue et F.-O. Dorais (dir.), Profession historienne? Femmes et pratique de l'histoire au Canada français, XIXe-XXe siècles. Québec : Presse de l'Université Laval.
-
Prud’homme, J. (2023). Noël Mailloux : l’institution de la psychologie. Dans C. Corbo et S. Montreuil (dir.), Faire Connaissance : 100 ans de sciences en français (p. 66-69). Montréal : Acfas, Éditions Cardinal.
-
Bégin-Caouette, O., Nilson, M. et Beaupré-Lavallée, A. (2023). Policy Framing in Higher Education in Canada. Dans J. Jungblut, M. Maltais, E. C. Ness et D. Rexe (dir.), Comparative Higher Education Politics (p. 281-312). Berlin : Springer International Publishing.
-
Beaud, J.-P. Une bien étrange controverse. Dans J.-J. Droesbeke, E. Didier, C. Vermandele (dir.), Les nombres, acteurs de changement (p. 115-122). Paris : Presses des Mines.
-
Bégin-Caouette, O., Aarrevaara, T., Rose, A.-L. et Arimoto, A. (2023). International research collaboration practices and outcomes: A comparative analysis of academics’ international research activities. Dans A. Çalıkoğlu, G. A. Jones et Y. Kim (dir.), Internationalization and the academic profession: Comparative perspectives (p. 191-215). Berlin : Springer International Publishing.
-
Veilleux, S. (2023). L’entrepreneuriat corporatif - Une stratégie d'innovation pour les entreprises établies. Dans T. Burger-Helmchen, C. Hussler et P. Cohendet (dir.), Les grands auteurs en management de l’innovation et de la créativité (p. 361-376). Paris : Éditions EMS Management et Société.
-
Marion, M. et Okada, M. (2023). Wittgenstein’s Struggle with Intuitionism. Dans F. F. Figueiredo (dir.), Wittgenstein’s Philosophy in 1929 (p. 11-29). Londres : Routledge.
-
Méthot, P.-O. (2023). Analytic and continental approaches to biology and philosophy: David hull and marjorie grene on ‘what philosophy of biology is not’. Dans G. Bianco, C. T. Wolfe et G. Van de Vijver (dir.), Canguilhem and continental philosophy of biology (p. 13-38). Berlin : Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20529-3_2
-
Bolduc, G. (2023). On the Heuristic Value of Hans Driesch’s Vitalism. Dans C. Donohue et C. T. Wolfe (dir.), Vitalism and Its Legacy in Twentieth Century Life Sciences and Philosophy (p. 27-48). Berlin : Springer International Publishing.
Reviews
Research Notes
-
Turcati, L., Millerand, F. et Heaton, L. (2023). Bilan de l’année pilote de « Rivière à l’œil », suivi participatif des niveaux et étendues d’eau et recommandations pour une phase deux du projet (53 pages + annexes). Montréal : Centre interuniversitaire de recherche sur la science et la technologie.
-
Lessard, C., Doray, P., Saussez, F., et Delavictoire, Q. (2023). Faire preuve en éducation : Analyse des mémoires présentés à la consultation publique sur la création d’un institut national d’excellence en éducation. Montréal : Centre interuniversitaire de recherche sur la science et la technologie.