Peer-reviewed articles 2021
-
Larregue, J. (2021). Le travail des algorithmes. Zilsel, 9(2), 475-485.
-
Shu F., Feng, L., Qiu J., Shu, S., Lariviere, V. (2021). Exploring the Function of Citation Using Ancient Chinese Literature. Journal of the China Society for Scientific and Technical Information, 40(12), 1338-1346.
-
Chen, S., Song, Y., Qiu, J. et Larivière, V. (2021). The effect of interdisciplinary components' citation intensity on scientific impact. Library Hi Tech, 39(4), 1084-1096.
-
Pelletier, R. (2021). Le Canada français d’Émile Miller : Terres et peuples du Canada et l’inscription intellectuelle d’un géographe au début du xx siècle. Mens: Revue d'histoire intellectuelle et culturelle, 22(1-2), 97-134.
-
Rivest, D., Prud'homme, J. (2021). Le corps des enfants, l’« essor de l’autisme » et l’expertise parentale : la marginalisation du corps dans l’histoire des enfants présentant des difficultés cognitives et comportementales. Histoire sociale / Social History, 54(112), 591-608.
-
Klein, A. (2021). Never Far Away. Those Close to the Ill: Key Players in the History of Health. Histoire sociale / Social History, 54(112), 491-498.
-
Lamers, W. S., Boyack, K., Lariviere, V., Sugimoto, C. R., van Eck, N. J., Waltman, L. et Murray, D. (2021). Investigating disagreement in the scientific literature. Elife. 2021;10:e72737
-
Klein, A. et Girard, G. (2021). Les affiches de la lutte contre le sida. Glad!, (11).
-
Magnan, M.-O., Collins, T., Darchinian, F., Kamanzi, P. C. et Valade, V. (2021). Student voices on social relations of race in Québec Universities. Race Ethnicity and Education, 1-17.
-
Kamanzi, P. C., Uzenat, M. et St-Onge, M. (2021). Dynamiques sociospatiales du quartier et parcours scolaires. Revue française de pédagogie, (210), 113-137.
-
Kamanzi, P. C., Goastellec, G. et Pelletier, L. (2021). Mass University and Social Inclusion: The Paradoxical Effect of Public Policies. Social Inclusion, 9(3), 32-43.
-
Klein, A. et Thifault, M.-C. (2021). Quelle place pour les femmes francophones dans l’histoire des savoirs infirmiers au Québec ? L’exemple du nursing psychiatrique à Montréal (1912-1963). Cahiers François Viète, III(II), 103-125.
-
Golosovsky, M. et Larivière, V. (2021). Uncited papers are not useless. Quantitative Science Studies, 2(3), 899-911.
-
Potvin, P. (2021). Response of science learners to contradicting information: a review of research. Studies in Science Education, 1-42.
-
Roy, J.-H. (2021). Kittens and Jesus: What would remain in a newsless Facebook? SSRN Electronic Journal.
-
Ghiasi, G., Beaudry, C., Larivière, V., St-Pierre, C., Schiffauerova, A. et Harsh, M. (2021). Who profits from the Canadian nanotechnology reward system? Implications for gender-responsible innovation. Scientometrics, 126(9), 7937-7991.
-
Shu, F., Qiu, J. et Lariviere, V. (2021). Mapping the biomedical sciences using Medical Subject Headings: a comparison between MeSH co-assignments and MeSH citation pairs. J Med Libr Assoc, 109(3), 441-449.
-
Klein, A. (2021). Déstigmatiser la santé mentale: le rôle de l’historien.ne, Histoire engagée, en ligne, s.p.
-
Pierre Squevin, D. A., Montpetit, É., et Moyson, S. (2021). Closer than they look at first glance: A systematic review and a research agenda regarding measurement practices for policy learning. International Review of Public Policy, 3(2).
-
Doray, P. (2021). Un silence troublant. Nouveaux Cahiers du socialisme, (26), 108-120.
-
Scaffidi, M. A., Elsolh, K., Li, J., Verma, Y., Bansal, R., Gimpaya, N., Lariviere, V., Khan, R. et Grover, S. C. (2021). Do authors of research funded by the Canadian Institutes of Health Research comply with its open access mandate?: A meta-epidemiologic study. PLoS One, 16(8), e0256577.
-
Vincent-Lamarre, P. et Larivière, V. (2021). Textual analysis of artificial intelligence manuscripts reveals features associated with peer review outcome. Quantitative Science Studies, 2(2), 662-677.
-
Chen, S., Qiu, J., Arsenault, C. et Larivière, V. (2021). Exploring the interdisciplinarity patterns of highly cited papers. Journal of Informetrics, 15(1).
-
Ni, C., Smith, E., Yuan, H., Lariviere, V. et Sugimoto, C. R. (2021). The gendered nature of authorship. Sciences Advances, 7(36).
-
Millerand, F. (2021). La participation citoyenne dans les sciences participatives : formes et figures d’engagement. Études de communication, (56), 21-38.
-
Klein, A. (2021). De Perray-Vaucluse à La Jemmerais. Revue d’histoire de l’enfance « irrégulière », (23), 123-137.
-
Talin, K. et Paul-Antoine, A.-F. (2021). La représentation de la science est-elle genrée ? Étude auprès des étudiantes et étudiants inscrits en première année de filière scientifique à l’université de Lille. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 21(2), 456-474.
-
Nakano, S., Beaupré-Lavallée, A. et Bégin-Caouette, O. (2021). Accountability Measures in Higher Education and Academic Workload: A Ten-year Comparison. Brock Education Journal, 30(2).
-
Dussault, A. C. (2021). The harmful-dysfunction account of disorder, individual versus social values, and the interpersonal variability of harm challenge. Medicine, Health Care and Philosophy, 24(3), 453-467.
-
Leonard, R. (2021). « The Proper Use of Land ». E.F. Schumacher on Economics and the Environment, 1930-1977. Cahiers d'économie politique, n° 79(1), 191-211.
-
Bonin, H. et Guillin, V. (2021). Émile-Honoré Cazelles, traducteur, républicain et préfet. Revue européenne des sciences sociales, (59-1), 41-76.
-
Roy, J.-H. (2021). Instagram : la une de l’ère mobile. Les Cahiers du journalisme - Recherches, 2, 69-97. https://doi.org/DOI:10.31188/CaJsm.2(6).2021.R69
-
Tchouwo, C. T., Poulin, D. et Veilleux, S. (2021). Understanding the Specific Characteristics and Determinants of Open Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises: A Systematic Literature Review. International Journal of Innovation Management, 25(06).
-
Kamanzi, P. C. (2021). School market and the democratization of education: one step forward, two steps back. The case of the Canadian Province of Quebec. International Review of Sociology, 1-21.
-
Prévost, J.-G. (2021). The Battle over Greece’s Deficit Statistics. Journal of Modern Greek Studies. 39(2), p. 437‑459.
-
Khelfaoui, M. et Gingras, Y. (2022). Expanding Nature: Product line and brand extensions of a scientific journal. Learned Publishing, 35(2), 187-197.
-
Khelfaoui, M. (2021). Les temporalités d’un grand projet technologique: Énergie atomique du Canada limitée et la trajectoire du réacteur MAPLE-X. Artefact: Techniques, histoire et sciences humaines, (14), 409-436.
-
Li, K., Jiao, C., Sugimoto, C. R. et Larivière, V. (2021). Versioning boundary objects: the citation profile of the Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders (DSM). Journal of Documentation, 78(4), 871-889.
-
Pelletier, R. (2021). Les manuels de géographie québécois et la représentation du fait canadien-français (1955–1978) : pistes de réflexion sous le signe de la référence, de l’historicité et de la géographicité. Journal of Canadian Studies, 55(1), 203-230.
-
Pelletier, R. (2021). Frontières, visées et spécialisation de la géographie : les habitus disciplinaires dans la Revue canadienne de géographie et les Cahiers de géographie de Québec (1947-1964). Scientia Canadensis, 43(1), 49-73.
-
Pelletier, R. (2021). La mutation contemporaine du concept de région dans les manuels de géographie et son incidence sur la représentation sociogéographique de l’espace québécois. Recherches sociographiques, 62(3), 569-595.
-
Chen, L., Ding, J. et Larivière, V. (2021). Measuring the citation context of national self‐references. Journal of the Association for Information Science and Technology, 73(5), 671-686.
-
Larivière, V. Pontille, D., Sugimoto, C.R. (2021). Investigating the Division of Scientific Labor Using the Contributor Roles Taxonomy (CRediT). Quantitative Science Studies, 2 (1), 111–128.
-
Shu, F., Sugimoto, C.R., Larivière, V. (2021). The Institutionalized Stratification of the Chinese Higher Education System. Quantitative Science Studies, 2 (1), 327–334.
-
Jodoin, L. (2021). A Justification of the Probabilistic Explanation of the Entropy Principle. Philosophy of Science. Volume 88(2)
-
Larregue, J., Lavau, S. & Khelfaoui, M. (2021). La sociobiologie est morte, vive la psychologie évolutionniste : Le rôle de l’ambiguïté et du travail généalogique dans la transformation des spécialités scientifiques. Zilsel, 1(1), 104-143.
-
Kamanzi, P. C., Lessard, C., Lapointe, P. & Dembelé, M. (2021). Accountability and Professional Ideology in Education. International Journal of Social Policy and Education, 3(7), 38-50.
-
Gingras, Y. et Khelfaoui, M. (2021). L’effet SIGAPS: La recherche médicale française sous l’emprise de l’évaluation comptable. Zilsel: Science, technique, société (8), 145-174
-
Khelfaoui, M., Gingras, Y., Lemoine, M. et Pradeu, T. (2021). The visibility of philosophy of science in the sciences, 1980–2018. Synthese, 199(3-4), 6219-6249.
-
Dussault, A. C. (2021, Dec). Wakefield's harmful dysfunction analysis of disorder and the problem of defining harm to nonsentient organisms. Theor Med Bioeth, 42(5-6), 211-231.
-
Canisius Kamanzi, P. (2021). La résilience dans le parcours scolaire des jeunes noirs d’origine africaine et caribéenne au Québec. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 44(1), CI32-CI63.
-
Marion, M. (2021). Coréférentialité, sens frégéen et reconstruction doctrinale. Le cas de la syllogistique d’Aristote. Revue philosophique de Louvain . Volume 118, numéro 1, 2020-2021, 1-30.
-
Malaterre, C., Lareau, F., Pulizzotto, D. et St-Onge, J. (2021). Eight journals over eight decades: a computational topic-modeling approach to contemporary philosophy of science. Synthese, 199(1), 2883-2923.
-
Khelfaoui, M. et P.-L. Beauchamp. (2021). Semer pour l’avenir : Les canadiens français et la science au Québec dans les années 1930. Cap-aux-Diamants, vol. 141, no. 1, 25-30.
-
Jodoin, L. (2021). Let capabilities ring: Operationalizing energy justice in Guinea. Energy Research & Social Science. Volume 72.
-
Montpetit, E. and Öberg, P. 2021. Expert Views in the Media during Canadian and Swedish Elections: Educative or Entertaining? IRPP Insight 35. Institute for Research on Public Policy.